HEM / Lördag / Hemmagjorda spel
Uppdaterad: 10 jul

Skapa dina egna spel!

Vill du göra en minivariant av 3 i rad som du kan ha i fickan eller varför inte en som flyter?

Spel:

  • 3 i rad-mini
  • Flytande 3 i rad
  • Quarto
  • Mana

Lördag

Programmet

3 i rad – mini

Material:

  • Tablettask eller annan liten ask
  • Bönor/godis/småsten eller annat att göra pjäser av
  • Papper

Verktyg:

  • Penna
  • Penna/färg eller något annat att markera spelpjäser med
  • Sax
  • Lim/tejp

Steg 1

Ta en tablettask av något slag, tic tac ask fungerar det med, jag valde läkerol. Rita ut hur stor asken är på pappret och klipp ut.

Steg 2

Klä in asken i ett enfärgat papper, tejpa eller limma fast pappret. Tänk på att inte sätta tejp över pappret innan spelplanen är ritad.

Steg 3

Rita upp spelplan 3×3 rutor.

Steg 4

Gör spelpjäser, 4 av varje då det är bra att ha en i reserv. Makera 4 av dem på något sätt, jag ritade med penna. Tänk på att de ska vara små nog att gå ner i asken, jag valde bönor.

Steg 5

Börja spela!

Regler

En spelare ska få 3 i rad med den färg den spelar i. Ni börjar med att placera ut en pjäs i taget. När alla är ute flyttar ni runt era pjäser tills någon får 3 i rad. Använd 3 av pjäserna i varje färg.

Flytande 3 i rad

Material:

  • Pinnar 
  • Gummiband/snöre
  • Kottar

Verktyg:

  • Såg och kniv kan underlätta men inget måste

Steg 1

Hitta 8 pinnar i lagom storlek (rekommenderar ungefär som en väska), eller längre och bryt eller såga av dem till rätt längd.

Steg 2

Lägg upp ytterramen av 4 pinnar, en fyrkant helt enkelt.

Steg 3

Sätt ihop pinnarna i hörnen med gummiband eller snöre.

Steg 4

Lägg upp rutnät av de andra 4 pinnarna och sätt ihop dem med gummiband eller snöre där de korsas.

Steg 5

De går nu att vika ihop spelplanen så den passar i väskan.

Steg 6

Knäck 3 små pinnar och hitta 3 små kottar och använd som spelpjäser.

Spela

Spela i vattnet. För att spelplanen ska sitta ihop, sätt fast rutnätet med minst 3 gummiband i ramen (annars blir de som på bilden att planen viker ihop sig).

Regler

En spelare ska få 3 i rad med den formen (kotte eller pinne) den spelar med. Ni börjar med att placera ut en pjäs i taget. När alla är ute flyttar ni runt era pjäser tills någon får 3 i rad. 

Quarto

Ett spel där en person ska få fyra i rad, men bra mycket mer tänkande! Lätt smidigt att ha med på resande fot.

Material:

  • Tyg
  • Rundstav (kan funka med andra runda saker som går att dela och göra hål i)
  • Fyrkantsstav (kan vara rundstav som du gör fyrkantig)
  • Färg (kan utelämnas)
  • Snöre (skosnöre eller liknande)
  • Tråd

Verktyg:

  • Penna
  • Såg
  • Borr
  • Fil/sandpapper (behövs inte men gör spelpjäserna mjukare och utan stickor)
  • Kniv (behövs inte men kan underlätta)
  • Pensel (behövs ingen)
  • Nål eller symaskin

Steg 1

Märk ut längden på spelpjäser, 4 långa och 4 korta av varje sort (rund och fyrkantig).

Steg 2

Såga ut spelpjäserna, fila till dem om de har vassa kanter eller liknande eller om ni vill ha ett annat slutresultat. Om ni vill kan ni använda sandpapper för att få en finare yta. Här är ni så noggranna som ni vill vara, jag har gjort dessa pjäserna snabbt och inte så noggrant och därför är de sneda och lite ojämna men helt klart bra nog för att användas.

Steg 3

Borra hål i 2 korta runda, 2 korta fyrkantiga, 2 långa runda, 2 långa fyrkantiga.

Steg 4

När ni borrar sätt fast pjäserna. Här kan ni kanske vilja ha hålen i mitten, då får ni göra det. Tips är att använda en borr som  är ⅓  av diametern på de runda pjäserna.

Steg 5

Måla eller färga på annat sätt (betsa, rita med penna, hitta på annat sätt), hälften av pjäserna i en färg och resten i en annan (eller låt hälften vara neutrala). Titta på bilden för att se vilka pjäser som ska målas. Låt torka.

Steg 6

Ta en bit tyg som är mer än dubbelt så stor som 4×4 rutnät av spelpjäserna. 

Steg 7

Sy en kanal längs med tyget ca 2 cm bred.

Steg 8

Vik dubbel.

Steg 9

Sy ihop på de övriga sidorna.

Steg 10

Rita rutnät 4×4 på påsen (vänd den först så kommer sömmarna inåt). Tänk på att lägga något mellan tygen så andra sidan inte blir kladdig.

Steg 11

Trä in ett snöre i kanalen och knyt ihop.

Spela!

Regler

Spelet går ut på att få 4 i rad med någon form av spelpjäser, långa eller korta, röda eller gröna, runda eller fyrkantiga, ihåliga eller solida. 
  • Första spelaren ger andra spelaren en spelpjäs.
  • Andra spelaren placerar ut spelpjäsen på spelplanen (4×4 rutorna).
  • Andra spelaren ger första spelaren en spelpjäs.
  • Första spelare placerar ut spelpjäsen 
  • osv. 

Mana

Två-spelare-spel som har ett intressant djup, lätt att göra, och lätta regler. Så här ser spelplanen ut:

Material:

  • Tyg
  • Knappar/glasstenar/muttrar/något annat att göra spelpjäser av. Två olika färger, + en speciell i varje färg (till exempel större eller makerad på annat sätt).
  • Något att lägga runt eller på en spelpjäs, till exempel en nyckelring. 
  • Penna/färg
  • Snöre (skosnöre eller liknande)
  • Tråd

Verktyg:

  • Penna
  • Sax
  • Nål eller symaskin
  • Säkerhetsnål, pensel, krita, linjal (kan vara bra att ha)

    Steg 1

    Välj spelpjäser, jag valde knappar i 2 olika färger. Det ska vara 5 stycken + 1 speciell av varje färg.

    Steg 2

    Mät upp tyg som har plats för 6×6 spelpjäser med lite mellanrum, ungefär 1 finger.

    Steg 3

    Lägg till sömsmån, ungefär 2 fingrar.

    Steg 4

    Sy en kanal längs med tyget, ca 2 cm bred.

    Steg 5

    Vik dubbel.

    Steg 6

    Sy ihop på de övriga sidorna.

    Steg 7

    Rita upp ett rutnät 6×6 (det måste inte göras men gör det lättare). Jag valde att göra det med en svag krita så det inte kommer synas senare, men du kan ha kvar det om du vill (kan vara bra att göra i en annan färg än symbolerna).

    Steg 8

    Rita av symbolerna från spelplanen.

    Steg 9

    Markera en spelpjäs av varje färg (jag syr fast lite tråd i knapparna).

    Spela!

    Regler

    En spelare lägger ut spelplanen åt de håll den vill och ställer ut sina spelpjäser på de 2 raderna närmast sig. Andra spelaren sätter sedan ut sina pjäser på de 2 raderna närmast sig (spelarna sitter mitt emot varandra). Andra spelaren lägger nyckelringen runt en av sina pjäser. Symbolen under denna pjäs anger symbolen under den pjäsen som första spelaren ska flytta på. Står spelpjäsen på en 1a så måste motståndarspelaren flytta en pjäs som står på en 1a. 
    När första spelaren har flyttat sin pjäs lägger den nyckelringen kring den pjäsen som den nyss flyttade. Symbolen under visar i sin tur vilken symbol motståndarens spelpjäs måste stå på osv.
    Spelpjäserna får inte hoppa över varandra. 
    En spelare tar den andres spelpjäser genom att sluta på samma ruta som motståndaren.
    Spelet går ut på att ta den andres Första Pjäsen (den markerade).
    Om motståndaren inte har någon pjäs eller om den/de pjäserna inte går att flytta får den flytta vilken pjäs den vill.